Olen jo vuoden ajan miettinyt sitä että mikä on järjestelmäkameroiden kennojen ero ja miten se kennon koko vaikuttaa mm. kuva-alaan siis minkä kokoinen kuva milläkin kennolla tulee.
Olen asiaa kysynyt usein mutta olen saanut vastauksena yleensä liian teknisiä selostuksia joilla ei ole mitään tekemistä minun ymmärtämisen kanssa, eli en ymmärrä eri laskukaavoja koskien juurikin tuota kennon kokoa, siis vika ei ole ollut selittäjien vaan minun yksikertaisesti liian vähät tiedot ja taidot koskien kamera tekniikkaa.
Nyt sain suhteellisen hyvät neuvot joka avasi minulle paljon tietoa, sain tuon neuvon eräältä digikuvaukseen liittyvältä sivustolta ja se kuuluu lyhentämättömänä seuraavalta:
no otahan cropillasi kuva lyhimmällä polttovälillä ja sit kerrot sen polttovälin 1,6:lla ja otat sillä polttovälillä uuden kuvan. sillä saat vähän hahmotettua että paljon kräppi rappaa reunoilta kuvaa pois
Otin seuraavt kuvat tuolla neuvolla:
Kuva otettu Canon 500D kameralla ja objektiivinä käytetty Tamron 18-270 putkea ja poltoovälinä oli 18mm, siis laajin mitä tuolla putkella saa.
Sitten kerroin tuon 18mm 1,5 eli päästiin 27mm, ja jo tuossa vaiheessa tajusin siis sen että mikä ero on täysi kennoisen ja kroppikennoisen kanssa.
Otin vielä yhden kuvan kertoimella n.1,67 eli oltiin 30mm polttovälissä.
Ero on aikamoinen ja siis selkeä.
Tämän hyvän neuvon lisäksi minulle avautui mahdollisuus kokeilla ihan oikeasti eri kennojen eroja kun sain lainaksi Canon EOS MARK 1 II(1,3 kroppikenno) kameran ja myös sillä otin kokeilu kuvan.
Nyt käytössä on Sigman 15-30mm putki ja polttoalueena on 15mm ja kamera on siis Markku 1 II.
Sitten otin omalla Canon 500D kameralla ja tuolla Sigman 15-30 putkella vertailukuvan ja ero on aika selkeä mitä tulee kuva-alaan.
Olisin tietysti voinut panostaa noiden kuvien sisältöönkin mutta kun tarkoitukseni oli vain selvittää itselleni tuon kennojen ero ja näillä kuvilla ero selkeni minulle ihan täysin, siis tuon kuvan-alan osalta, muut erot selvittelen pikkuhiljaa.
Loppujen lopuksi asia ei ollutkaan niin vaikea mutta kun tuppaa olemaan niin että kun joltakin keskustelupalstalta asioita ja neuvoja kyselee niin vastaukset ovat yleensä liian teknisiä ja en itse ainakaan niitä aloittelijana ymmärrä, jos olisin saanut tuon neuvon koskien tuota polttovälin kertomista vuosi sitten niin olisin asian jo silloin tajunnut.
Luulen että yksi syy siihen että neuvojat eivät asioita yksinkertasena selitä on yksinkertaisesti pätemisen sekä näyttämisen tarve, aika usein juurikin samat ihmiset noita sekavia ja liian teknisiä neuvoja jakavat, en tiedä miksi, itse ainakin osaan jatkossa antaa selkeän ohjeen mikäli sitä joku kysyy. Tietysti voi olla sekin että olen itse liian tyhmä ymmärtääkseni noita neuvoja mutta en myöskään niistä voi oppia kun en niitä tajua. Olisi varmaan ainakin aloittelijan etu jos neuvot voisi vääntää rautalangasta eikä luetella neuvoja suoraan teknisestä sanastosta.
Sono più saggio
Sulantoblog on nyt Sulantoblog!
11 vuotta sitten
Niin, tuo 1D MK II:hän on 1,3 kropin kamera, eli ei täyskenno, kuten kaikki 1D-kamerat. 1DS:t ovat täyskennoja kuten 5D:t.
VastaaPoistaJuu kyllä se niin on ja en myöskään tainnut sanoa missään kohtaa että 1D MKII olisi täyskennoinen, mutta jätin kyllä keromatta sen että se on 1,3.
VastaaPoistaMutta tuolla Markku 1:sellä jo näin eron mikä eri kennojen välillä on ja ylimmät kuvat on otettu periaatteella täyskenno vastaan 1,6 kroppikenno.
Ja jos lukee minun tekstejä hieman alaspäin niin siellä lukee että olen hommaamassa Canon 5D Mark II jossa siis täyskenno.
Mutta kiitos korjauksesta.
Juujuu, älä suutu. :) Ehkä artikuloin itseni huonosti, anteeksi siitä. Varmaan vitosen kanssa kuvien tekninen laatu nousee, kestää paremmin isoja ISO:ja. Minkäs aattelit ostaa perusobjektiiviksi siihen kun tuo 18-270 ei siihen käy?
VastaaPoistaPs. Tulee tuosta ykkösmarkkukakkosesta ja tuosta Sigman laajiksesta mieleen eräs...
En suutu en. En ymmärtänyt vinoiluna tuota edellistä. Luulisin että kuvien laatu nousee kaikilta osa alueilta ja yritän tässä kehitellä jotakin että saisin hommattua tuon vitosen aikaisemmin mutta hankalaa on..
VastaaPoistaOlen paljon miettinyt "yleisputken" kohdalta mutta en vielä ole oikein itseni kanssa päässyt yhteisymmärrykseen että mikä se jossakin vaiheessa tulee olemaan mutta sen aika näyttää.
Toi 18-270 tulee jäämään minulle tuon 500D kanssa kakkosvälineeksi ja annan ilemisesti sen poikani(10v) käyttöön siis niin että kun olemme yhdessä kuvaamassa niin silloin saa tuota yhdistelmää käyttää, nykyään poikani harjoittelee 350D rugolla ja Tamronin 70-300 ja Canon EFS 18-55mm putkilla.
Mutta tosiaan tuon 5D:n ostaminen on vielä tulevaisuuden juttuja mutta toivon että pääsen siihen käsiksi jossakin vaiheessa..
En osaa ajatella ketä tulee mieleen Markusta ja Sigmasta.....?
Mjaa, mieleen tuli lähinnä tuo dc-netissä pyöriskelevä "Laft"... Varmaan omiani kuvittelen.
VastaaPoistaSiinähän pojalle hyvää opetusta. Askel kerrallaan parempia laitteita kohti hälläkin. Pitäis olla hänen kiitollinen että saa noin hienoja kamppeita ilmatteeksi käyttää! :)
Tämähän oli varsin havainnollistava! Itsekin osasin huomata eron vasta sen jälkeen, kun kaivoin vanhan filmijärkkärini esiin ja huomasin tämän "vahingossa".
VastaaPoistaSamantyyppisiä testejä aikoinani kalastelin, kun yritin ymmärtää eri polttovälien eron ja sen vaikutuksen syvyysvaikutelmaan. Auttoi kovasti!
Terv. satunnainen lukija
Kuka toi äskeinen idiootti oli... Finninaamainen muka pätevä valokuvaaja jolla on varaa johonkin Aiptekin pokkariin? Yrittää täällä päteä, mutta ei oikein onnistu, tunnistin heti idiootiksi ;)
VastaaPoistaHyvällä valokuvalla ei ole mitään tekemistä noiden vitun pixeleiden kanssa ja hyvä valokuvaaja saa hyviä kuvia melkein millä tahansa kalustolla.